Unngår du spinningtimene på treningssenteret? Ikke gjør det. Du går nemlig glipp av en fantastisk treningstype som får deg i toppform, får forbrenningen din helt på topp, og i tillegg gir deg mer energi.

Mest populært blant kvinner

Super kretsløps- og kondisjonstrening, skyhøy forbrenning og skånsom mosjon – det er mange fordeler ved spinning. Mosjonsformen har derfor også blitt en av de mest populære treningsformene i de norske treningssentrene, spesielt blant kvinner. Hvis du er en av dem ikke har prøvd det ennå, så burde du komme i gang med én gang. Det er nemlig mye å hente!

Spinning er enkelt

Det fantastiske ved spinning er blant annet at det er lett å gjøre. Det krever ikke massevis av forberedelser før du er i gang, verken når det kommer til utstyr, teknikk, koordinasjon eller motorikk. Du skal simpelthen bare opp på sykkelen, og etter det går det utrolig kort tid før du merker at det virker på formen.

Spinning er utrolig effektivt

Kort fortalt, så foregår spinning på en moderne utgave av en mosjonssykkel. Det finnes mange forskjellige spinningssykler, og det kan være vanskelig å finne den som passer best for deg. Derfor kan det være smart å besøke en side som test-vinner.no, hvor du for eksempel kan se hvilke spinningsykler som er best i test.

Selve sykkelen innstilles slik at den passer perfekt til deg. Du kan spinne både hjemme og på treningssenteret. Hvis du er på treningssenteret, så spinner du sammen med andre. En slik økt varer som regel en time. Denne treningstypen presser deg helt ut dit hvor svetten pipler og renner ned, og melkesyren kommer snikende. Dette betyr at ikke bare er forbrenningen stor, men at også etterforbrenningen er veldig høy.

En vanlig mosjonist får virkelig mye ut av en slik trening. Det er en hard mosjonsform, og derfor vil forbrenningen din også være vesentlig høyere i timene etter du har trent enn den normalt ville være.

Spinning for alle

Det beste ved spinning er at absolutt alle, uansett form, alder og nivå kan være med. Samtidig merker du utrolig fort fremskritt, og det er bra for motivasjonen. Alle anstrengelsene pumper endorfiner rundt omkring i kroppen, og det gir energi og en lykkefølelse.

Slik starter du

De fleste treningssentrene tilbyr spinning, og for å få en god start er det viktig at du begynner med en introduksjonstime. Selv om du er i god form og sikkert kan klare en tøffere time rent fysisk, så er det viktig at du får kontroll på basisteknikken, og ikke minst lærer å innstille sykkelen riktig. Det gjør at du føler deg mer trygg, minimerer risikoen for skader og øker sjansen for at du får en fantastisk suksessopplevelse.

Categories: Nyheter